Pressemeddelelse 30-08-2024

30.08.2024

Efterårssamlingen 2024

I dag udsendes dagsordenen for efterårssamlingen for 2024 (EM24).

Det skal indledningsvist bemærkes, at efterårssamlingen vil fordele sig over 2 perioder, med EM24 Del I og EM24 Del II

Efterårssamlingen i Inatsisartut starter fredag den 20. september 2024 kl. 11.00 og planlægges at vare frem til den 27. november 2024, hvorefter der holdes pause fra EM24 Del I, hvorefter EM24 Del II fortsætter fra den 27. januar 2025 med en udvalgsmødeuge og med første møde i salen den 4. februar 2025.

Samlingen vil være struktureret således, at der dels vil være uger med møder i salen og dels med uger, hvor udvalgene holder møder.

Formandskabet vil dog skulle tilpasse mødedagene efter afleveringsfristen af forespørgselsdebatter den 6. september 2024, hvorfor der også vil kunne forekomme en tilpasning af punkter på nogle mødedage efterfølgende.

Der er således optaget i alt 51 nye punkter fra medlemmerne af Inatsisartut og 29 nye punkter fra Naalakkersuisut til behandling på EM24.

Mødedagene vil over samlingen fordele sig således:

Efterårssamlingen 2024 Del I og efterårssamlingen 2024 Del II (EM24 Del I og EM24 Del II)

Der vil til EM24 Del I og Del II være i alt 30 mødedage mod de 25 mødedage ved EM23 og mødedagene fordeles med 3 eller 4 mødedage i ugerne 38, 39, 40, 42, 43, 46 og 47 og udvalgsmødeuger i ugerne 41, 44, 45 og 48, hvor særligt følgende bemærkes:

·     Mødedagene starter kl 11.00 – 16.00 uden indlagte frokostpauser

·     Onsdagsspørgetimen finder sted onsdag kl 10.00 – 11.00, hvorefter samlingen fortsætter til kl. 16.00

·     Der vil være 3 til 4 mødedage om ugen i tidsrummet 11.00 – 16.00

·     Rullende dagsordner - der betyder at ikke færdigbehandlede punkter fra en mødedag ruller videre til næste mødedag eller til en ekstra mødedag.

Alt materiale vedrørende EM2024 kan ses på www.inatsisartut.gl ligesom der kan abonneres på ændringer i dagsordenen på hjemmesiden.

Medlemmerne og Naalakkersuisut har mulighed for at fremsende anmodning til formandskabet om rettelser indtil 1 uge før samlingens start, hvorfor der vil kunne forekomme ændringer i dagsordenen. Alle opdateringer vil ske løbende på hjemmesiden.

Mimi Karlsen